Avusturyalı motosiklet devi KTM, uzun süredir beklenen E-Duke elektrikli motosiklet prototipini nihayet kamuoyunun karşısına çıkardı. Ancak bu tanıtım, alışıldık lansmanlardan oldukça farklı bir şekilde gerçekleşti. E-Duke, Avusturya'nın Mattighofen kentindeki KTM Motohall müzesinde sergilendi. Peki bu gelişme, KTM E-Duke’un gerçekten piyasaya sürüleceği anlamına mı geliyor?
KTM E-Duke ve kardeş modeli Husqvarna E-Pilen, ilk kez 2022 yılında gündeme gelmişti. KTM'nin şirket içi bir sunumunda "Geliştirme Aşamasındaki E-Motosikletler" başlığı altında gösterilen bu modellerle birlikte iki yeni batarya tipi, bir E10 çocuk pit bisikleti ve Freeride E LV adlı başka bir elektrikli motosiklet de duyurulmuştu. Ancak o tarihten sonra E-Duke ve E-Pilen hakkında ciddi bir bilgi akışı olmadı. Şimdi ise KTM, E-Duke prototipini Motohall’da sergileyerek sessizliğini bozdu. Sergilenen model, tamamen üretime hazırmış gibi görünse de resmi bir lansman veya üretim planı açıklanmış değil. Görseller, KTM’nin fabrika dublör sürücüsü Rok Bagoros tarafından paylaşıldı ve modelin detaylarına dair ipuçları barındırıyor.
Tasarım ve Teknik Detaylar
İlk bakışta KTM E-Duke, markanın benzinli 125 Duke ve 390 Duke modellerini andırıyor. Şasi, büyük ihtimalle bu modellerden uyarlanmış borulu bir versiyon ve salıncak kolu, alt şasi, arka şok yerleşimi gibi detaylar da bu benzerliği destekliyor. Bu da KTM’nin elektrikli segmentte alışılmış tasarım çizgisini koruma niyetinde olduğunu gösteriyor. Performans tarafında ise elimizde hâlâ 2022’deki sızıntılardan gelen bilgiler var. KTM’nin dahili belgelerine göre E-Duke, yaklaşık 11 kW (13,4 beygir gücü) tepe güce sahip olacak. Gücünü ise 5,5 kWh sabit (çıkarılamaz) bir bataryadan alacak. Bu değerlerle, E-Duke'un doğrudan rakipleri arasında Meaving RM1S ve Kawasaki Z E-1 gibi modeller yer alıyor.
En büyük soru işareti ise: E-Duke gerçekten üretilecek mi? KTM, elektrikli motosiklet stratejisini Hindistan merkezli ortağı Bajaj ile birlikte yürütüyor. 2023 yılında KTM ve Bajaj, “üst düzey” elektrikli motosikletler üretmek için bir anlaşma imzalamıştı. Bu anlaşma kapsamında E-Duke, E-Pilen ve Vektorr e-scooter modellerinin Pune, Hindistan’daki yeni Bajaj tesisinde üretilmesi planlanıyordu. Ancak bu süreçte bazı finansal ve stratejik değişiklikler yaşandı. KTM’nin Bajaj tarafından kurtarılması ve bu kurtarma paketinin 600 milyon avroyu aşması, şirketin mali pozisyonunu ve önceliklerini etkileyebilir. Üstelik mevcut pazar iklimi, küçük kapasiteli elektrikli motosikletler için zorlu bir ortam yaratıyor. Bu da KTM ve Bajaj’ın, E-Duke gibi modelleri üretime alma kararını ertelemesine neden olabilir.
KTM E-Duke Yola Çıkacak mı?
KTM E-Duke’un Motohall’da sergilenmesi, bu modelin unutulmadığını ve geliştirme sürecinin halen sürdüğünü gösteriyor. Ancak bu, yakın zamanda üretime gireceği anlamına gelmiyor. Teknik olarak hazır görünen E-Duke’un kaderi, büyük ölçüde KTM ve Bajaj’ın stratejik kararlarına ve pazarın elektrikli motosikletlere olan talebine bağlı olacak. Şimdilik, E-Duke yalnızca bir müze parçası olabilir. Ancak bu prototipin ışığında KTM’nin elektrikli geleceği için umutlar hâlâ canlı. E-Duke’un sokaklara çıkması, sadece KTM için değil, şehir içi ulaşımın elektrikli dönüşümü açısından da önemli bir adım olabilir.