Motor dünyasında bazı motor düzenleri, belirli markalarla neredeyse ayrılmaz bir bütün haline gelmiştir. Boksör ikiz motor denilince çoğu kişinin aklına doğrudan BMW gelir. Ancak bu motor tipi, BMW’ye özel bir icat değil. Tarihsel olarak boksör ikiz motorlar, 1. Dünya Savaşı döneminden itibaren İngiliz ABC motosikletlerinde ve Douglas markalı modellerde görülmüş. Bu erken tasarımlarda, bugünün yatay boksör motorlarından farklı olarak, bir silindir ileriye, diğeri geriye bakacak şekilde konumlandırılmıştı. BMW, 1923 yılında efsanevi R32 modelini geliştirirken bu düzeni benimseyerek, motorları yatay düzleme taşıdı ve bu motor mimarisiyle özdeşleşti.
Bununla birlikte, motor dünyasında rekabet ve yenilik bitmek bilmiyor. Şimdi, Çinli motosiklet üreticisi Benda, boksör ikiz motorlara kendi yorumunu katmaya hazırlanıyor. Benda, sadece mevcut tasarımları kopyalamak yerine, boksör motor mimarisini özgün bir şekilde yeniden ele alıyor.
Benda'nın Yeni Modeli: BD250-3B
Ortaya çıkan yeni model "BD250-3B" kod adını taşıyor ve ilk bilgiler doğrultusunda 250cc'lik bir motor kapasitesine sahip olacak. Her ne kadar görsel açıdan daha büyük bir motor gibi görünse de bu Benda’nın imzası haline gelen bir illüzyon: Şirketin NapoleonBob 250 ve NapoleonBob 500 gibi modellerinde de küçük motorlar, iri DOHC silindir kafaları sayesinde çok daha büyük motorlar gibi algılanıyor.
Motor, modern teknolojileri bünyesinde barındırıyor: Hem hava hem de sıvı soğutmalı, silindir başına dört valfli ve çift eksantrikli (DOHC) bir tasarım. Geleneksel boksör ikiz motorlarda şanzıman doğrudan motorun arkasına yerleştirilirken, Benda burada BMW’nin son nesil R1300 modellerinde uyguladığı düzeni takip ediyor. Motor öne çevrilmiş şekilde monte ediliyor ve debriyaj ön kısımda konumlanıyor. Şanzıman ise motorun altına yerleştirilerek daha kompakt ve dengeli bir yapı elde ediliyor.
Tahrik ve Şasi Yapısındaki Yenilikler
Uzunlamasına motor tasarımı taşıyan motosikletlerde genellikle şaftlı tahrik sistemleri tercih edilirken, Benda bu yeni modelinde zincir tahrik sistemi kullanmayı tercih etmiş. Bu, şanzımandan çıkan gücün 90 derece döndürülerek arka tekerleğe iletilmesini sağlıyor. Şirketin yeni bir teknik patente konu olan bu çözümü, geleneksel şaftlı sistemlere alternatif, daha hafif ve kompakt bir çözüm sunuyor.
İlginç bir başka detay ise, bu zincir tahrik sisteminin iki aşamalı gibi görünmesi. Görsellere bakıldığında, şanzımandan çıkan bir kayış ya da zincirin çapraz bir şekilde arkaya doğru uzandığı ve salıncak kolu pivotuna kadar ulaştığı görülüyor. Bu tasarım zincir tahrik sistemlerinde alışılmadık bir çözüm olarak dikkat çekiyor.
Şasi tasarımı da geleneksel çizgilerin dışına çıkıyor. Motor, doğrudan yapısal bir eleman olarak kullanılıyor. Motorun üzerinde, direksiyon başından arka koltuğa kadar uzanan çift boru şeklindeki kirişler bulunuyor. Bu yapı, ağırlığın dengeli bir şekilde dağılmasını ve rijit bir şasi yapısının oluşmasını sağlıyor. Ön süspansiyon kısmında ise NapoleonBob 500 modelinden esinlenilmiş bir tasarım var: Görünüşte kiriş şeklinde bir yapı varmış gibi duran, ancak aslında geleneksel teleskopik çatalları gizleyen bir sistem kullanılıyor.
Arka Süspansiyon ve Pnömatik Sistem
Arka tarafta ise çok daha özgün bir çözüm göze çarpıyor. Şok emici, alışılmadık bir şekilde motorun sağ tarafına kaydırılmış ve oldukça yüksek bir pivot noktasına bağlı. Ayrıca bu şok emici üniteden çıkan üç hortum, hidrolik veya pnömatik bir süspansiyon sistemine işaret ediyor. Bu da Benda'nın V-4 Dark Flag kruvazör modelinde kullandığı pnömatik süspansiyon teknolojisinin bir devamı olabilir. Eğer doğruysa, bu yeni boxer model de elektronik kontrollü bir arka süspansiyona sahip olacak.
Vites Sistemi ve Sürüş Deneyimi
Benda, geçtiğimiz dönemlerde bazı modellerinde yarı otomatik şanzımanlar kullanmıştı. Ancak BD250-3B modelinde, geleneksel bir manuel vites kutusu tercih edilmiş. Görsellerde, motorun ön tarafından çıkan bir debriyaj kablosu ve sağda klasik bir ayak vites kolu net şekilde görülüyor. Bu da modelin daha klasik bir sürüş hissiyatı sunacağını gösteriyor.
Gerçek Bir Üretim Modeli Olabilir mi?
Benda'nın bu motosikleti, sadece bir konsept tasarım olarak kalmayacak gibi görünüyor. Çünkü üzerinde bar-end aynalar, plaka tutucu, yan reflektörler ve aydınlatma sistemleri gibi seri üretim için gerekli yasal ekipmanlar bulunuyor. Bu da BD250-3B'nin kısa vadede piyasaya sürülebilecek bir model olabileceğini düşündürüyor.
Benda, daha önce gösterdiği gibi yenilikten çekinmeyen bir üretici. V-ikiz, sıralı dört silindirli ve V-4 motor düzenleriyle farklı motor konfigürasyonlarını başarıyla piyasaya sunmuş bir marka. Şimdi ise boxer motor arenasında iddialı bir giriş yaparak hem gelenekselcileri hem de yenilik arayan motosiklet tutkunlarını amaçlıyor.